Memancar tanpa callsign

Pagi tadi aku monitor ASTRA (Jalur panjang) setelah habis rakan rakan QSO...
Seorang hamba Allah telah masuk jalur dan membuat panggilan.. seperti begini..
"Memangil 9W2IML, err..P*** ***** Wiskey Mike Romeo(**-WMR) panggilan..'
Dia membuat panggilan sebanyak 2 kali...
nasib baik abg ismail tak sahut panggilan tu... sbb dah QRT

Serba salah aku, aku nak tegur tapi itulah sebab suara macam dah tua dari aku...
tapi aku pom hairan kenapa dia bole masuk jalur panjang tanpa callsign yang sah.. Dia tak tahu ker? Dia tak leh memancar di frekuensi radio amatur tanpa callsign 9W
Dia masuk guna callsign kelab komersil radio amatur.. xda orang yang mengajar dia SOP ker?
mmm... kalo aku cakap camni orang kata aku ni kurang ajar.. tu lah antara punca aku susah nak tegur orang.
tak kira la ko belajar memancar dari kelab komersil ker atau memancar frekuensi haram ker apa ker.. kita patut belajar SOP & tahu apa patut dilakukan dan yang tak patut dilakukan dalam pengendalian radio amatur nie.
aku rasa aku yg belajar secara frekuensi harami dulu pom taknah wat camtu..
harap harap pekara ni tak terjadi lagi dimasa hadapan...

3 comments:

劉淑芬 said...

你不能左右天氣,但你可以改變心情.............................................................

9W2 TNY said...

Apa la 劉淑芬 ( Li Shufen) bagi komen dalam bahasa cina...bg la dalam bahasa malaysia...
komen 劉淑芬 bermaksud (ikut pemahaman saya la)You cannot control the weather, but you may change the mood .....

utk abang 9W2WZY...saya sokong pandangan anda...sepatutnya mereka ni patut belajar dulu SOP tu..jangan main redah je... macam dalam kehidupan seharian kita juga..masuk rumah orang Islam kena bagi salam...takkan nak pgl hoi ja... harap2 rakan2 radio dapat menjaga adab dan SOP waktu nak join atau QSO..

9W2TNY

江婷 said...

Quality is better than quantity..................................................................                           

Popular Posts