Rawatan Psoriasis

Bagaimanakah psoriasis dirawat?
setakat sekarang tiada rawatan yg boleh menyembuhkan psoriasis ni. namun ada banyak car untuk meredakan penyakit ini. berbagai krim dan salap boleh digunakan untuk mengawal tanda-tanda penyakit ini. ini termasuklah krim steroid, salap tar arang, salap ditanol dan calcipotriol. ubat-ubat ini mestilah digunakan aatas nasihat dan dibawah pengawasan doktor.

Gunanya cahaya matahari...
ya. kompenan cahaya sinar ultra ungu (ultra violet) daripada cahaya matahari boleh menolong mengurangkanpsoriasis. ia didapati berguna bila digunakan bersama tararang atau ditranol.
Sinar cahaya ungu sahaja seperti UVB atau dengan memakan bersama ubat psoralen (PVA-psoralen dan uva telah digunakan dgn jayanya dalam rawatan psoriasis.

Ada sebarang pil yg boleh digunakan?
contohnya Metotresat, acitretin, ciclosrin dan suphasalazin amatlah berguna dalam rawatan psoriasis yang tenat. penggunaan pil ini perlulah cermat dan diawasi doktor kerana ia berupayamenyebabkan kesan sampingan yg buruk. Penyiasatan darah perlu dijalankan untuk mengesan kesan sampinganburuk seperti kerosakan hati, buah pinggang dan sum sum tulang.

Anda boleh juga dapatkan maklumat di:

www.dematologi.org.my/psoriasis
www. psoriasis.org
www.nsc.gov.sg/comskin/psoriasi/psoriasi.html

No comments:


Popular Posts